Azlık - Çokluk
27.11.2014 Bir şeyin az olması onun kıymetini artırmakta. Özellikle piyasada bu kural işlemekte. En nadir bulunan malların fiyatları ürün ile kullanım değeri arasındaki ilişkiler bakımından dünyalar kadar farklı. Fazla olan ise sıradan ve herkesin erişebileceği bir fiyattan işlem gerekiyor. ...
Felsefe
1740 okunma
0 yorum
Sayfayı Yazdır

Bir şeyin az olması onun kıymetini artırmakta. Özellikle piyasada bu kural işlemekte. En nadir bulunan malların fiyatları ürün ile kullanım değeri arasındaki ilişkiler bakımından dünyalar kadar farklı. Fazla olan ise sıradan ve herkesin erişebileceği bir fiyattan işlem gerekiyor. Yani onu özel ve tek yapacak bir etkinlik, söylem ve ortam oluşturmanız lazım.

 

İlişkilerin geldiği noktaya bakınca bu nadideleştirmeyi günlük haberlerde sıklıkla görürüz. Adam Boğaz Köprüsü’nde evlilik teklifinde bulunuyor ve bunun için köprü trafiği felce uğruyor. Ne var canım diyor açıklamalarında; insanlar iki dakika aşk için sabrediversin. Evet, insanlar bir aşk ve evlilik teklifi için iki dakika sabrediverir ama aynı insanlar senin bir ömür o evlilik için sabredeceğinden emin değildirler.

 

Neden mi? Çünkü bir şeyi nadideleştirdiğimizde ve ona ne kadar özel olduğunu bir kere hissettirdiğimizde artık onu sürekli eşsizliğin zirvesinde tutmanız gerekir. Böyle olmasaydı BBG, Bu Tarz Benim Tarzım, Televole, Yetenek Sizsiniz Türkiye, Pop Star vs envai çeşitli yarışmalarda belli bir nadideliğe ulaşmış kişiler reyting değerleri düştükten sonra ciddi sorunlar yaşamazdı.

 

İdeal kavramlar, en iyi iltifatlar, en nadide hediyeler ve kişiyi toplumdan farklı bir konuma sokacak her türlü etkinlik bu nadideleştirme etkinliğinde şahsiyetçiliğin zirvesine çıkan kişileri popüler dönemlerinde en erişilmez ve en hayran kalınan kılabilir.

 

Hem kaç genç kıza nasip olur Boğaz Köprüsü’nün orta yerinde, sular seller gibi akan trafiğin bir anda kesilip evlilik teklifi almak? Cevap; bir kişiyedir. O da sensin. Mademki şanslı kişi sensin o halde sen benim en nadidemsin çünkü seni o eşsizliğe layık görüyorum. Sen de o eşsizliği istiyorsan benimle gel…

 

Buraya kadar işler yolunda. Az olanın değerini ona layıkıyla verdik. Onu sürekli orada tutmak! Mesela evliliğin ikinci yılında –Sen göbeklenmişsin, dediğinde, o eşsiz nadide toplumdan her yönüyle öne çıkartılarak tahta oturtulmuş şahıs sıradanlaşmayla yüzleşince; her göbekli gibi muameleyle karşılaşınca ne hissedecek?

 

Bu soru işaretine cevaptan önce bir başka noktaya da değinelim.

 

Sosyolojik manada nadideleştirerek gerçekleştirilen değer benzer bir algı, duygu ve istek toplumsal katmanlara doğru yayılacaktır. Yani iki liseli gencin gündelik ilişkilerine dahi etkide bulunarak onların normal algılarına nüfuz ederek onları normalüstü davranışları sergilemeye zorlayacaktır.

 

Toplumda sıradan bir davranışın ve onu gerçekleştiren ve hatta o davranışa muhatap kılınanın ne denli değersiz bir cürüm olduğu bilincinin yaygınlaşması beraberinde felaketi doğurmakta. Böylece sıradan olan, herkesin rahatlıkla yapabileceği ve anlamsal değeri artık kalmayan bir davranış, ritüel veya söz muhatabını etkilemeyecek.

 

Artık bir evlilik teklifi için ağaca mı çıkarız, sıradan bir öğle yemeği için denizin altında mekânlar mı ararız, bir işimizi olur kılmak için yetkili şahısları en kıdemli ve önemli personel mi hissettiririz burası hayal dünyamıza kalmış.

 

Bir de bu nadideleştirmeyi şahıslar yerine kurumlara yaparız. Bir kurumu toplumsal bir nizamın olmazsa olmazı haline getirdik mi tamamdır. Artık o kurum toplumun en etkili birimi haline gelir ve şayet olmasaydı olmazdık inancıyla bizi kendine müptela ve hayran bırakır.

 

Az olanın değerini artırma ve çok olanı sıradanlaştırma eğilimi sosyolojik, psikolojik ve hatta siyasal bir mantıkta ilerledikçe kimse çokluk içinde kalmayı tercih etmeyecektir.  Böylece rekabet, maharet ve yetenek üzerinden yani ahlaki zeminden değil, elde etme ve ötekileri alt etme üzerinden yani gayri meşru zeminler üzerinden gerçekleştirilecek.

 

Zaten öyle değil mi?

 

 




Ad - Soyad
:
E-Mail
:
Başlık
:
Yorum
:
Kalan Karakter Sayısı : 500