Sosyal Medya ve Twitter
26.05.2012 ...
İletişim
2830 okunma
0 yorum
Sayfayı Yazdır

Sosyal Medya’ya Dair

 

“İnternet ve Sosyal Medya” bireysel kullanım açısından, günümüz iletişim ortam ve araçları olarak, kullanıcılara etkin iletişim kurma imkanı sağlayan birer medya türüdür. İnternetin hızlı gelişimi, geleneksel medya araçlarının bireysel ilgi ve ihtiyaçlara kapsamlı hizmet vermemesi gibi etkenler neticesinde sosyal medyaya duyulan ilgi katlanarak artmıştır.

 

Bilgiye erişimin kolaylaşması ile beraberinde gereksinim duyulan, bilginin paylaşımı süreçleri, sosyal medyanın bireysel ve kitlesel bilgiye erişme ve bilgiyi paylaşma imkanını sunmuştur. Ayrıca bilgiyi üretme olanağını da içermesi bakımından sosyal medya araçlarının kullanımını önemli ölçüde artırmıştır.

 

Facebook, twitter, blogger gibi sosyal medya araçları, kullanıcıları bakımından oluşturduğu nüfusu ile bir çok devleti geride bırakmıştır. Genel olarak sosyal medya, ağ teknolojileri kullanılarak, kullanıcıların etkileşimini temin eden, kullanım sonuçları olarak bireysel tatminden kitlesel etkilere kadar geniş bir haz, tesir ve baskı alanına sahip olan, araç ve uygulamaları ifade etmektedir.

 

Sosyal medya kullanım içeriği, internet ortamında gerçekleştirilen yazılı, sesli veya görüntülü diyaloglar; sosyal ağlar vesilesi ile anlık mesajlaşma ve paylaşımlar; forum sitelerinde kullanıma sunulan ve pratiğe yönelik işlevleri olan bilgiler, bireylerin kendilik algılarını geliştirmelerinden sosyalleşmelerine; sosyal imaj oluşturmalarından kimlik oluşturmalarına kadar onlar üzerinde derin etkiler bırakma özelliğinde paylaşım, beklenti, haz ve davranışlardır.

 

Sosyal medyanın bireyler arasında giderek kullanımının ve etkinliğinin yaygınlaşmasının temelinde belli özellikler bulunmaktadır. Bunlardan öne çıkanları arasında a) kullanıcıların eşit iletişim ortamına sahip olması ve içeriklere müdahil olabilmeleri, b) kullanıcıların paylaşılmış içerikleri kendi ilgi alanlarına göre kategorize ederek etiketleyebilmeleri, c) kullanıcıların diğer kullanıcıların içeriklerine anlık değerlendirmelerde bulunabilmeleri, d) kullanıcılar diğer kullanıcılar ile birlikte ortak ilgi ve faaliyet alanları oluşturup bunları ağ haline getirerek yeni sosyal medya ağları oluşturabilmeleri ve e) kullanıcılar sosyal medya üzerinden sanal ortamın dışında gerçek etkinlikler düzenleyerek bunun duyuru ve katılım çağrılarını bu mecralardan yapabilmeleri gelmektedir.

 

 

 

Sosyal medyanın kullanıcılarına sağladığı avantajlarının yanı sıra bu yeni uygulamalar neticesinde kullanıcılarına bazı dezavantajları da beraberinde getirmektedir. Sosyal medyanın hızlı ve güncel olması aktif ve etkin kullanım için önemli bir avantajdır. İletişim teknolojisindeki yenilikler ile internet erişimi olan cep telefonları veya diğer aygıtlar ile her yerden bu mecralara erişmek mümkündür. Sosyal medyaya erişimin bu denli kolay olması neticesinde bireylerin bu mecralarda oldukça fazla zaman harcama sorunu ortaya çıkmıştır. Sosyal medyada, bir kullanıcı hesabına sahip olmayı, bireyler açısından medya dünyasına açılan bir kapı olarak değerlendirdiğimizde, sosyal medya oldukça ekonomik bir mecradır. Ayrıca kullanıcılarının birbirini tanıyan belli bir kitleden oluşuyor olmaması neticesinde etkileşim ile beraber gelen otokontrol sistemini de taşımaktadır. Böylece her kullanıcı tarafından kolayca paylaşılabilen bir bilginin doğru olup olmadığı yine anlık etkileşim ile teyit edilebilmektedir.

 

 

 

Twitter Hakkında

 

 

Bu kısımda twitter hakkında bazı konuları tartışmaya çalışacağım. İki binli yılların başından itibaren internet teknolojisinde ortaya çıkan gelişmeler beraberinde yeni iletişim mecralarının popülerliğini artırdı. Genel olarak sosyal paylaşım siteleri ismi altında toplanan bu mecralar kullanıcılarına bir takım faydalar sağladılar. Tabi bu faydaların yanında yeni yeni ortaya çıkan sorunlar da belirmeye başladı. Bu alanda Facebook en yaygın kullanım alanına sahip oldu. Dahası kullanıcıları bakımından dünyanın en kalabalık ülkeleri arasında yerini aldı. Bir çok milletten insanı, bireysel kullanıcı olarak, belli bir ortamda toplamayı başardı. Fiziki sınırlar kalktı ve insanlar ortak bir dil ile her türlü iletişim imkanına sahip oldular. Facebook’un bu başarısından sonra ortaya Twitter çıktı. Evet, nedir bu twitter?

 

Twitter, kullanıcılarına 140 karakter ile iletişim kurmalarını sağlayan bir sosyal paylaşım sitesidir. Daha dar bir anlamda mikro-blog olarak isimlendirmemiz mümkündür. 140 karakterlik ifadeler ile kullanıcılar, takipçilerine, o anda nerde olduklarını, nelerle meşgul olduklarını veya nelerle ilgilendikleri ile neleri düşündüklerini bildirebilirler. Ayrıca link paylaşımı ile resim, video veya web sitelerindeki adresler de kullanıcılar tarafından paylaşılmaktadır. Twitter’in kullanıcılarına sorduğu genel soru ise “What are you doing/Ne yapıyorsun” sorusudur. Twitter bu soru mantığı ile kullanıcılarını kendileri arasında “ilgi rekabetine” çekmeye meyillidir.

 

Twitter’da esas olan, bireyler bir fikir veya durum paylaşımına yöneldiklerinde bunu uzun uzadıya tartışamamalarıdır. Belki de Facebook’un bir açığını keşfeden twitter, bu özelliği ile daha stratejik ve derinlemesine anlamlar taşıyan tweet (ifade) oluşturmaya kullanıcılarını zorlamaktadır. Twitter’ın bu kısa ifade yazma özelliği, kendisine erişim ile kullanım değerini de artırmaktadır. Öyle ki cep telefonlarından dahi kullanıcılar ifadelerini hem erişim hem de yazımı noktasında hızlıca paylaşabilmektedirler. Twitter’da paylaşılan ifadeler ayrıca hızlı bir şekilde çok fazla bir kitleye ulaşma imkanı da bulmaktadır. Takipçilerin takip ettikleri kişilerin ifadelerini paylaşabilmeleri, twitter’ın hızını ve geniş kitlelelere ulaşım potansiyelini artırmaktadır.

 

Twitter’in tarihine baktığımızda sitenin ilk olarak 2006’da kullanıma açıldığını görmekteyiz. Jack DORSAY tarafından geliştirilen twitter asıl ününe 2008/9 yıllarında kavuşmuştur. Twitter’in bu üne mazhar olmasının bir önemli nedeni ise gerçek kişilerin; artistler, siyasiler, edebiyatçılar, film yıldızları, şarkıcılar vs. gibi kitlelerce tanınan meşhur kişilerin bu sosyal medyada gerçek zamanlı olarak yer almalarıdır. Bireyler normal zamanlarda ulaşamayacakları bu isimler ile 140 karakterlik dahi olsa iletişim kurma imkanına sahip oldular. Ayrıca tanınmamış kişilerin de takipçilerinin artması ile kendi uslup ve yorumlarına has bir şekilde popülerliği ortaya çıkmıştır. Böylece twitter her kesimden bireylerin dikkatini çekmeyi başarmıştır.

 

Twitter’ın hızlı gelişimi ve hemen hemen her sektöre yayılması beraberinde bu alana has uzmanlıkları da getirmiştir. Twitter gazeteciliği, twitter haberciliği, twitter yorumculuğu, twitter tanıtımları, twitter ticareti vs gibi alanlarda önemli araştırmalar ve çalışmalar yapılmıştır. Twitter’da kamuoyu oluşturma metodları geliştikçe kurum veya idari ve siyasi yapılar bu etkilere maruz kalarak uyguladıkları politikalarında değişikliğe gitmişlerdir. En son Mısır’daki Tahrir olayları sanal ortamdan gerçek ortama, birey ve kitleleri hareket ettirmesi ve organize etmesi bakımından önemlidir. Bundan önce de İran’da 2009 seçimlerinde de etkin biçimde kamuoyu oluşturma yönünde kullanılmıştı.

 

Twitter’da İlk Adımlar

 

 

 

       1-    Twitter’a Üye Olmak: Twitter’in ana sayfası oldukça basit bir arayüze sahiptir. Bu sayfada “sign up now/Twitter’a kaydol” butonu tıklanarak üyelik işlemlerine başlanır. İsim ve soyad girilir. Bu kısıma gerçek isim yazılabileceği gibi marka değeri taşıyan bir isim, ürün ismi, web sayfası veya blog ismi, lakap veya markalaştırılmak istenen herhangi bir isim yazılabilir. Burada dikkat edilmesi gereken husus, yazdıklarınız ile kendi kişiliğiniz arasında bir bağ oluşturup oluşturmama isteğinizdir. Şayet kendinizi yansıtmak istiyorsanız mutlaka gerçek isminizi kullanınız. Kayıt işleminden sonra takip edebileceğiniz ve ilgilerinize göre tercih edebileceğiniz kişileri arayabilirsiniz.

       2-    Profilinizi Düzenleme: Profile öncelikli olarak avatar niteliğinde bir resim ekleyerek başlayabilirsiniz. Burada yine dikkat edilmesi gereken husus ekleyeceğiniz resminiz sizi ve twitterda size yansıtmasını istediğiniz kişilğinizi yansıtır nitelikte olmalıdır. Ayrıca kişisel twitter sayfanızın zeminini de değiştirebilir, kişiselleştirebilirsiniz.

      3-    Twitter Dili ve Sembolleri: Her yeni icat gibi twitter’ın da kendine has özel dili bulunmaktadır. İlk etapta bazı semboller veya kısaltılmış ifadelerin neye yaradığı bilinmeyebilir. Fakat bunların anlamlarını zaman içinde kavradıkça daha etkili bir twitter kullanıcısı olabilirsiniz.

a.     Retweet (RT): Bir kimsenin tweetini başka bir kişinin aynen paylaşmasıdır. Retweetlerde tweetin ilk sahibinin kullanıcı ismi görülmektedir.

b.     Hash Tag (#): Bireysel manada tweetlerinizi kategorize etmenize yarar. Daha geniş manada ise twitter gündemini oluşturan kavram veya konu başlıklarını belirtir. Hash tag ayrıca kullanıcıların neyi gündeme almak istediklerini de belirtir. Böylece hash tag’li tweetlerin daha fazla kullanıcıya yayılması istenir.

c.      @ Sembolü: Twitter’da yazarken bazı ifadelerinizi bir kullanıcıya özel yazmak isteyebilirsiniz. Fakat bunu sizi takip eden diğer kullanıcıların da görmesi sizi rahatsız etmiyorsa @ sembolunü tweet’i yazmak istediğiniz kullanıcının isminin önüne eklersiniz. Böylelikle o kişiye yazdığınız ifadeniz onun “bağlantılar” kısmında gözükür.

d.     Overheard (OH): Size ait olmayan ve kime ait olduğunu tam olarak bilmediğiniz ama hoşunuza giden bir ifade olduğu icin paylaşmak istediğiniz tweet’lerin önüne OH ekleyerek ifadenin size ait orjinal bir düşünce olmadığını takipçilerinize bildirmiş olursunuz.

e.     Nugde: Bir kullanıcının uzun süre twitter’da yazmadığını fark ettiğinizde onu uyarmak için kullanıcıya NUDGE yazarsınız. Böylece onu yeniden tweet yazması için uyarmış olursunuz.

f.      FAV: Bir kullanıcının tweet”ine FAV yazdığınızda onun son tweet’ini en beğendiğiniz ifadeler arasına eklersiniz.

g.     FF: Bir kullanıcı isminin önünde kullanıldığınızda bu kişinin takip edilmesi yönünde bir kanaat bildirilmiş olursunuz.

h.     (DM) Direct Message: Karşılıklı olarak birbirini takip edenlerin kendi aralarında özel mesajlaşabileceği alandır.

 

Takipçilerinizi Nasıl Artırabilirsiniz?

 

Twitter hakkında genel bilgileri sunmaya çalıştıktan sonra, neredeyse herkesin “takipçilerini artırma telaşına” geçebiliriz. Öncelikli olarak belirtmeliyiz ki, sosyal medyanın reklamı yine sosyal medyada yapılır. Şayet twitter harici başka bir sosyal medyaya üyeyseniz ilk adımı buralardan atmanızda fayda olacaktır. Facebook, Myspace, Reddit, Mixx, Furl, Digg, Yahoo vs gibi alanlara üyeliğiniz bulunuyorsa twitter hesabınızın ilk tanıtımını buralardan yapmanızda fayda bulunmaktadır.

 

E-mail yazışmalarınızda kullandığınız dijital imza kısmına yine twitter hesabınızı ekleyebilirsiniz. Ayrıca sahip olduğunuz kişisel web sayfası, blog, forumlar ile üyeliklerinizin bulunduğu web ortamlarına da twitter hesabınızı ekleyebilirsiniz.

 

Takipci kazanmanın bir diğer temel yolu da başkalarını takip etmenizdir. Birisini takip ettiğinizde onun e-mail adresine sizing onu takip ettiğinize dair bir ileti düşmektedir. Onun da sizi takip etme oranını artırmak için yeni takip ettiğiniz kişiye @ sembolü ile bir “merhaba” mesajı göndermeniz yerinde olacaktır. Bu yöntemle takipçi sayınızı artırmak istiyorsanız profil sayfanızdaki bilgilerinizi geçerli, doğru ve sizi yansıtan bilgiler ile hazırlamanızda fayda vardır. Zira twitter’da bir kullanıcı bir kimseyi takip etmeden evvel onu çok iyi tanımıyorsa (ki sahte profillere karşı) onun profili ile tweet’lerini iyi analiz etmekte; yazdıkları ile profili arasında çelişki olup olmadığını araştırmaktadır. Burada unutmamanız gereken bir konu twiter’da bir gün içinde 2000’den fazla kişiyi takip etme imkanınızın olmadığıdır.

 

Takibinizi artıracak bir diğer unsur ise twitter’da neyin gündem olduğuna dikkat edin ve # hash tag ile siz de gündeme dahil olun. Gündeme dair yazdıklarınız takipçileriniz tarafından beğenildiği taktirde sizi ya RT yapacaklardır yada FF ile kendi takipçilerine, size takip etmeleri için önereceklerdir.

 

Takip ettikleriniz ile sizi takip edenlerin genel hareketliğini görmeniz için bazı ek programlar geliştirilmiştir. www.who.unfollowed.me sitesi bu manada kullanışlıdır. Buradan gün içinde sizi kimlerin takip etmeyi bıraktığını öğrenebilir, takipçilerinizi görebilir, takip ettiğiniz halde kimlerin sizi takip etmediği bilgisine ulaşabilirsiniz.

 

Twitter Görgü Kuralları

 

Herşeyden önce twitter’ın da bir iletişim ortamı ve aracı olduğunu unutmamanız gerekmektedir. Her bir iletişim ortam ve aracında olduğu gibi twitter’da  dikkat etmeniz gereken iletişime yönelik bazı kurallar bulunmaktadır. Elbette bu kurallar yazılı değildir. Fakat uymadığımız taktirde takipçilerimiz tarafından hakkımızda olumsuz değerlendirmeler yapılmaktadır. Yani bunun sonu takipçilerimizin bizi takip etmeyi bırakmasıyla son bulmaktadır. Twitter’ın görgü kurallarını genel olarak şöyle sıralayabiliriz:

 

  • a-    Sürekli tweet yazmaktan uzak durunuz. Bu, takipçilerinizin sayfasını işgal etmeniz anlamına gelmektedir. Unutmayınız ki twitter 140 karakteri benimsemiştir. Uzun uzadıya bir konuyu sürekli tweet’ler ile yazmaya kalkışmayın.
  • b-    Tutarlı ve uyumlu olun. Twitter’da her gün yer almaya özen gösterin. Hatta gün içinde kendinize ait tweet yazma zaman aralıklarınız olsun. Ard arda yazdığınız twitler farklı konularda olmasın. Birbirini tamamlayıcı nitelikte olsunlar.
  • c-     Gündelik konulara ilgi duyun ve veciz sözeri tekrarlamayın. Takipçileriniz sizinle aynı havayı soluduğunu hissetsin. Sürekli ideal mesajları yazma kaygısı içinde olmayın. Zaman zaman edebiyat ve sanat gibi duygularınızı ifade eden türden tweetleri de yazın. Kitap gibi olmayın.
  • d-    Çok fazla özel anlarınızı paylaşma taraftarı olmayın. Twitter’da kendinize magazin üretme telaşıyla, takipçilerinizin sizi ukala yerine koymasına izin vermeyin. Ne yediğiniz, ne içtiğiniz çok farklı bir değer taşımıyorsa bunları paylaşma taraftarı olmayın.
  • e-    Sürekli veciz sözleri paylaşma taraftarı olmayın. Güzel ifadeleri paylaşacağım derken, kendi kişiliğinizi arka planda bırakmayın. Sürekli veciz söz paylaşmak takipçilerinizin size küsmesine sebep olur. Çünkü paylaştığınız veciz sözlerin hedefine birilerini koyarak onları eleştirmeye başlayacağınızdan, zamanla bu tür uygulama sizi sevenleri dahi sizden soğutabilir.

 

Twitter’da Sizi Değerli Kılacak Bazı Uygulamalar

 

Şüphesiz herkes daha çok kişi tarafından takip edilmek ister. Yine herkes yazdıklarının değer görmesini bekler. Twitter’da sizin kişiliğinizi olumlu yönde etkileyebilecek bazı uygulamalara başvurabilirsiniz. Bunlar;

 

       a-    Bir başkasının tweet’ini önemli gordüyseniz paylaşmaktan çekinmeyin.

       b-    Bazı makale, resim, haber veya görseli takipçilerinize önerebilirsiniz. Bu sizi farklı kılar.

       c-     Son ve aktüel haberlere yorumlarda bulunun.

       d-    Mizah yönü bulunan tweetleriniz de olsun.

       e-    Çevrenizde meydana gelen ve dikkat çeken bir konuyu hemen paylaşın.

       f-     Kendiniz bir gündem koyun ve takipcileriniz ile tartışmaya açın. Size gelen olumlu/olumsuz cevapları RT ile paylaşın.

 

İnsanlar Twitter’da neden Diğerlerini Takip Etmeyi Bırakır?

 

 

 

Bu başlık altında sıralayacağım maddeler on-line yapılan bir araştırmanın (500 kişi katılımlı) sonuçlarını içermektedir (econsultancy.com). Bu araştırmanın bize vereceği bulguların yanında twitter kullanıcılarının nelere dikkat ederek daha etkin bir kullanıcı olmalarını temin edici özelliği de bulunmaktadır.

 

Twitter kullanıcılarının takip ettikleri kişileri takipten vazgeçmelerine sebep olan durumlar; (En çoktan aza doğru)

 

  • Bir kullanıcının çok sık tweet yazması: %52
  • Bir kullanıcının çok fazla kişisel reklam veya tanıtım yapması: %48
  • Bir kullanıcının spam tweetler yazması: %47
  • Takipçinin kendi ilgi alanına girmeyen tweetleri takip etmeme isteği: %43
  • Bir kullanıcının çok fazla tekrar veya RT yapması: %29
  • Bir kullanıcının aşırı saldırgan tweetler yazması: %28
  • Bir kullanıcının Twitter’da uzun sure sessiz kalması (tweet yazmaması): %27
  • Bir kullanıcının diyaloğa açık olmayan tarzda tweet yazması: %21

Gibi durumlar,  bu zaaflara düşenlerin, takipçileri tarafından takip edilmemeleri ile sonuçlanmaktadır.

 

Bunların yanında ayrıca şu unsurlar da takipçileri rahatsız etmekte ve takipden alıkoymaktadır:

 

  •  Üçüncü kullanıcılar tarafından #FF alanların bunu RT yapmaları; sürekli kendi reklamlarını yapma istekleri,
  •  Şirket veya firmaların sadece müşterilerinden gelen olumlu tweetleri RT etmeleri,
  • Takipçileri hakkında, twittera yönelik geliştirilen uygulamalardan elde ettikleri istatistikleri sıklıkla yayınlayanlar,
  • Egoist tarzda tweet yazanlar,
  • Kimliği bilinmeyen profiler,
  • 140 karaktere sığmayan twitleri sıklıkla birbirine ekli olarak yazanlar,
  • 140 karaktere twet sığdırmak için sesli harfleri yazmamayı tercih edenler,
  • Bozuk dilbilgisi ile yazanlar,
  • Herşeye olumsuz yönde eleştiri getirenler,
  • Kendi görüşünü her zaman için haklı sayanlar,
  • Çok fazla alıntı yapanlar…

 

Şeklinde konulara riayet etmeyenler ve bu zaaflara düşenler, takipçileri, takip etmekten vazgeçirmektedir.

 

Twitter’a Ek Programlar

 

Burada twitter ile ilgili geliştirilmiş bazı web programlarını belirtelim. Bu programlar sayesinde twitter sayfası üzerinden doğrudan elde edemeyeceğiniz ama merak ettiğiniz bazı bilgilere ulaşmanız mümkündür. Bu program sayfaları:

 

www.tweetreach.com

            Bu sayfada yazıp paylaştığınız bir tweet’in kaç kişiye ulaştığını; kaç kişi tarafından FF edildiğini bulabilirsiniz.

 

www.who.unfollewed.me

            Bu sayfada sizi kimlerin takip etmekten vazgeçtiğini ögrenebilirsiniz.

 

www.twapperkeeping.com

            Yazmış olduğunuz tweetlerinizi arşivlemenize yardımcı olur. Bilindiği üzere twitter 3200 tweetten eski tweetlerinize ulaşmanıza şimdilik olanak tanımamaktadır.

 

www.twimemachine.com

            Bu sayfada eski tweetlerinize topluca ulaşmanız sağlanmaktadır. Yine bu sınır en son yazdığınız 3200 tweet ile sınırlıdır.

 

www.tweetbook.in

            Bu sayafada tweetlerinizi pdf formatına çevirip katalog şeklinde elde edebilirsiniz.

 

www.tweetbookz.com

            Bu sayfada yazmış olduğunuz tweetlerinizi kitap/katalog şeklinde renkli ve desenli olarak hazırlayabilirsiniz. Daha  sonra bu çıktılar adresinize gönderilmektedir. Bu site ücretlidir.

 

http://dev.twitter.com

            Bu sayfada twitter ile ilgili uygulamaları kendi web sayfanıza uygulamanız veya sayfanıda yayınlamanız ile ilili kodlar yer almaktadır.

 

 

 




Ad - Soyad
:
E-Mail
:
Başlık
:
Yorum
:
Kalan Karakter Sayısı : 500